CARL BILDT

MUSCAT: Söndag förmiddag med möte med presidenten för Omans State Council  – en utnämnd senat vid sidan av debn folkvalda församling vars ledning jag träffade i går – för att diskutera landets olika framtidsutsikter, och därefter avfärd den inte alldeles korta vägen till Bryssel inför morgondagens möten där.

Omans historia är till betydande del historien om handeln över haven, och även om man ser på dagens situation är det tydligt hur det är förbindelserna över haven som knyter ihop.

Den klassiska hamnen i Muscat är känd också från den portugisiska och brittiska historien, men i dag är det nog den stora containhamnen vid Salalah i landets allra sydligaste delar som är den mest intressanta.

Största intressent i denna imponerande anläggning är danska Maersk, och Salalah har under dess ledning utvecklats till den största containerterminalen mellan Singapore och Rotterdam.

Här lastas containrar om för att öka effekten i transportflödet mellan östra Asien och västra Europa. En del av globaliseringens verkliga nav finns i dessa länder på den yttersta delen av den Arabiska halvön.

Så våra samtal här har handlat inte bara om dagens problem – de är åtskilliga – utan också om morgondagens möjligheter.

Strax bär det av till Bryssel, och dit hoppas jag komma i tid för en informell middag i kväll.

I morgon förmiddag sätter vi oss ner för månadens utrikesministermöte.

Och det kommer att bli situationen i Mellersta Östern som kommer att stå i fokus för våra diskussioner, men också läget i Afghanistan och förberedelserna för givarkonferensen om Haiti i New York den 31 mars

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0